Språksvårigheter

Efter middagen idag (dagen har för övrigt har varit sval, under 30 grader). Detta är ingen värdering av någons språkliga förmåga eller försök att sitta på höga hästar, bara exempel på att engelska som världsspråk kan vara besvärligt:
Ta. Can you get Lady O?
Jag: I don´t know Lady O
Ta (irriterad): You know Lady O, every evening listen
Jag:???
Ta: Deng, please get Lady O in car
Ta hade glömt sin radio i baksätet. För den nytillkomne kan nämnas att r och l ofta förväxlas av detta landets invånare.

Likadant när positionsangivelse skall lämnas:
Very near Weelanda. Har man nu läst första stycket och dessutom vet att enkelt "v" nästan alltid uttalas som the Hounds gjorde i "the lions sleep tonight". Kommer ni ihåg pinsamheten: "near the willage, the peaceful willage, the lions sleep tonight".
Med dessa ledtrådar och vetande att ett "e" gärna blir litet långt, förstår vi att det är lyxhotellet the Veranda som åsyftas.

Jag vet inte om detta är cyniskt eller bra reklam, jag gråter varje gång den visas: vi ser en barnkör, jättesöt - sjunga "que sera, sera". Underbara barnröster, sedan bilder, då förstår man att scenen är ett stort barnsjukhus och man ser allt, rullstolar, felande armar och ben, förståndshandikapp, men en väldig energi i sången. Vad kan detta vara reklam för? Jo, ett försäkringsbolag...
Bild idag. nattlig terass med nya möbler
'

Kommentarer
Postat av: Khun Hans

Welly nice picture !

2009-10-02 @ 18:20:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0