Har jag blivit politisk? + krock på motorvägen

Gårdagen förflöt så stilla att jag inte hade några uppslag till blogg.
Trivialiteter, besöka sjukhuset, handla mm. Jag hade tänkt mig en betraktelse över en styggelse här i Thailand: plass´aticks, dvs plastpåsar. Egentligen inte så mycket att skriva om, men en egendomlighet. Allt förpackas i plassaticks även om det redan finns omslag, t ex papperspåse. Plassaticks används i och för sig i hemmet till oljka saker. Nu hämtar Ta fisk i någon plassatick härifrån, vi har många! Ingen stor sak...
Emellertid, när allt var som händelselösast krockade vi på motorvägen - med en höna. Jag är van vid att de flesta djur som har kommit ut på vägen här smidigt väjer (ibland i sista sekunden). Hönan har ju ett annat beteende, det glömde jag. Hönan är vimsig, den springer fram och tillbaka. Den hinner inte långt när en bil närmar sig i hundra. Den är dessutom hård och skadar fordonet. Inga personskador. Ta var arg och tyckte att det var mitt fel, jag körde för fort...
Nåväl, vi kom hem och vilade på soffan. Kl 1625 sa Ta:"Vi skall vara på party kl fem, så vi måste duscha nu".
Tack för framförhållningen. Jag tyckte hon sa "Taksin" och då sa jag "I don´t like Taksin". Då sa hon "no,no". Ni förstår själva förbistringen.
Det visade sig vara ett möte med middag för democrat party (gula skjortor). Mycket tryggare. De röda skjortorna gör en massa obehagliga och fula demonstrationer. Jag gillar inte det.
Själva partyt blev kul, med musikunderhållning från Cha Ams kommunala musikskola + ett rockband från Bangkok. Alltid ett jävulskt larm med en oerhörd bas i botten. Fantastisk catering. Vi var 900 personer. Fyra rätter serverades kvickt och smidigt. Först en sallad med någon grönsaksbakelse, mums, sedan soppstuvning, huvudsakligen vegetarisk, också god. Därefter fisk i limesås, alltid vansinnigt gott. Sist köttbullar med god sås. Till detta kan den uppmärksamme läsaren räkna ut vad vi (herrar) drack. Just det, ursvaga groggar på billig whisky och sodavatten. Jag tror Ta spädde ut min extra, smaken var mild.
Väl hemma var det dags för ett nytt sjukhusbesök. En granne hade ramlat och slagit sitt huvud blodigt. Besök på emergency. Där var också efficiency. En halvtimme efter  det vänliga mottagandet kom han ut sydd och omplåstrad och checked up.

Exponenter fö plassaticks


Partikamrater vid mötet


En framståend besökare


Musikskolan underhåller

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0