Pojken. RIP

Vår urhund, Pojken, är död. Han var inte särskilt mysig, luktade illa och såg ganska maläten ut. Men vi tyckte om honom. För mig har han funnits med från början. Vi firade t o m nyårsfton tillsammans när jag var sjuk förra året. Goda vänner tog nu hand om honom och gav honom mat och omvårdnad mot slutet. Samma dag de lämnade Chokamol och han hade blivit ensam lade han sig på deras veranda och dog.

En annan pojke är också död, Anders "Lillen" Eklund. Enligt uppgifter var han "fruktansvärt snäll". För mig låter det konstigt. Man kan vara fruktansvärt arg eller fruktansvärt farlig, men att koppla ihop begreppet fruktansvärt med snäll går utanför gränserna. Lillen var säkert en ovanligt snäll person och dessutom en sjujäkla boxare. Hans död hade tydligen inte med boxningen att göra.

Något om sjukvården, igen: Ta och jag var i Petchburi på det stora sjukhuset för att få en översyn av det inre av Tas mage. Jag har ingen egen erfarenhet av svensk sjukvårds effektivitet, men här handlade det om kvalificerad sortering.  Först vid ett antal diskar där sjuksköterskor ställde frågor, sedan hos en doktor som skickade till "gastro". Vid  gastro, ingen väntan, får tid för den avancerade undersökningen. Vi betalade ingenting (ännu). Allt tog under två timmar.
Igår var vi på Cha Ams hospital. Tas kusin blev stungen i foten av en skorpion för en månad sedan. Därefter har hon kvackat med olika symptomnedsättande medel. Nu var foten blå och benet mycket svullet. Jag ordinerade resa till akuten. Efter inskrivning där, en timmes väntan. Efter undersökning las hon in med superantibiotika. Idag bättre.
Eftersom jag inte kan jämföra exakt, får jag väl säga att vården här verkar fungera väldigt bra. Under vår stund på sjukan i Cha Am togs det omhand ett antal allvarligt sjuka på ett mycket kompetent sätt.
Några krumelurer är väl att doktorns hund gick fritt i väntrummet och nosade vänligt på oss. Samtidigt pågick utbyte av datorer på sjukuset. Dessa levererades med transportmoped genom väntrummet. Inga sura miner...

Politiska läget verkar lugnt. Även om vissa svenska media brer på tjockt om "oroligheter" har de senaste veckornas demonstrationer bemötts med respekt och värdighet. Allmänna val kommer att utlysas före utgången av detta året (om jag har förstått rätt).

Dagens namn: Bhumibol (kung)

Dagens citat: "Här jagar prinsessorna en höna". Speakerröst Leif "smokerings" Andersson till journalfilm där sessorna Desirée (Desire enl Andersson) och Christina jagar en höna.

Min gode, döde, vän


Kommentarer
Postat av: Harvets

Flera hundratusen ute på gatorna som demostrerar för fria val. Det låter inte som en lugn situation. Är det så att Bagdad Bob har skaffat sig blogg och bungalow i Thailand?

De allra flesta som hamnar på en svensk akut behöver penicillin, smärtstillande eller hostmedicin. Man får sitta ett halvt dygn för läkarmötet som tar högst fem minuter. Den som kan förklara eller/och försvara det måste haft ett tidigare liv som ansvarig för serviceutbildningen i forna DDR.

2010-04-05 @ 15:26:08
Postat av: Harpest

Un jour allant voir ma mie

De chier me prit envie.

Je m`escorchai tout le trou.

Jamais en jour de ma vie

Je ne chierai que debout.

Je m`assis sur une ortie.

2010-04-06 @ 19:06:28
Postat av: Don C

Nässlorna blomma.

2010-04-11 @ 21:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0