Etablerad

Nu har jet-lagen lagt sig. Varmt, men svalare än i april och maj. Litet regn på em svalkar av...

Resan var ett kapitel för sig. På Arlanda såg jag en boktitel "Världens lättkränktaste folk". Beviset fick jag genast. På vår nattflygning några rader bakom mig satt tre berusade män som förde ett högljutt tal även sedan alla andra hade tystnat och försökte sova. Jag gick fram till dem och bad dem att tala litet tystare. Detta skulle jag förstås inte gjort för vi tillhör väl också "Världens flataste folk". Nå, den mest berusade kom senare fram till mig och förklarade mig för "idiot". Ännu senare hördes från honom idéer om vad man skulle göra med sådana som mig. I det läget övergår man till flathet av en enda anledning: jag vill inte nödlanda i Afganistan efter tråkigheter ombord. Thai air är ett mjukt och vänligt bolag, men man borde ha en fastare hållning till avarter ombord. Jag läste någonstans att något bolag tänkte införa småbarnsfria flighter - för all del, det fanns babyskrik också. Fyllofria flighter borde vara prio ett (som det heter nu).

Igår hade vi heldag. Ta är nu innehavare av tre "shops" för massage. En på stranden och två inne i byn. De nya är nu färdiga att sättas igång, personal och inredning ordnad. Detta är Thailand och då skall det välsignas. Kl sju kom "Buddha" representerad av en (väldigt trevlig) munk. Han uttalade alla de rätta bönerna och satte upp välsignelsetecken över dörrarna. Nu gäller bara "good luck". Efter detta (vi hade stigit upp kl sex) någon timmes vila. Sedan Immigration för att ordna mitt uppehållstillstånd. Nu kom det jag inte hade förstått: Ta hade talat om "pool with hot water without electricity". Det visde sig att detta var en förlängning på välsignelsen. Ta och jag + vännerna O och Pang gav oss ut på en oändlig resa. Jag som chaufför blev mer och mer frustrerad allteftersom jag förstod att damerna var osäkra på vägen. Till slut (efter ca två timmar) fick jag klart för mig att vi var på väg till en varm källa. Här fanns uppenbarligen också starka andliga krafter så här bads det böner, tändes ljus och rökelse. Därefter doppa fötterna i det 40-gradiga vattnet. Sedan fylla ett badkar med det varma vattnet, riktigt skönt. Den långa hemresan avbröts av en middagspaus. Efter den kändes livet betydligt bättre, vi hade ju inte ätit så mycket tidigare. Halv nio till ögondoktorn med Ta -nya glasögon om tio dagar.
Lätt utmattad kunde jag inte somna, dygnsrytmen inte riktigt i fas.

PS Jag vet nu vem Harvets är, en loser med oändlig självöverskattning. Ignoreras. DS

Dagens namn: Douglas Håge

Dagens citat: "80% av luftföroreningarna kommer från växter och träd". Ronald Reagan

Här gör munken de yttre tecknen på välsignelsen
 

Här värmer damerna fötterna i källvattnet



Själva källan

Kommentarer
Postat av: Harvets

Vafalls! Är jag avslöjad? Eller är du ensam i din spekulation?

Hoppas att din vistelse i gamla Svedalen varit trivsam och att bärsäsongen varit okej. Kul att ha dig tillbaka på nätet. Jag tror du behöver mina små, fräcka kommentarer som stämmer till eftertanke. Näpna och inställsamma inpass är väl som färdigtuggad mat. Hur kul är det och så dj-a fel är jag väl inte alltid ute? Kom-igen-nu. Erkänn!

"Loser". "Självöverskattning". Huhh! Hårda ord. Hur hänger det ihop med buddhistisk etik?

Kul att ha dig tillbaka!

2010-08-12 @ 21:57:59
Postat av: Raimo

Med byxorna nere.

Lättja, frosseri, avund, girighet, högmod, vrede och lust.

2010-08-15 @ 10:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0