Grumpy en vanlig dag

Innan jag knyter tillbaka till gårdagens betraktelse, dagen:
Business på stan i Hua Hin, banken, skräddaren, fiskmat +fläktar och en väggklocka till Tas nya shop. Kul
Kvällen, goda vänner på middag. Ta är verkligen excellent i köket: Thom ka Gai (kycklingsoppa), tempura (friterade godbitar med sötstark sås) samt räkor och grönsaker i sötsur sås. Läckert, alla nöjda. Avslutade med färsk mango, söt. Hela tiden öste (och då menar jag öste) det tropiska regnet ner. Ta använde ett parasoll när hon följde gästerna till bilarna, de kom fram torra.

Nu till gårdagens inlägg:romanen jag tog upp och varnade för saknar personteckning. Ingen möda har lagts på individualiseringen. Sedan en av mina käpphästar: Så här påstås Wall Street Journal bl a ha uttryckt sig "Mankells Sverige- kallt, isolerat och fyllt till bredden med besvikelse". Att någon fortfarande utan reflektion kan påstå att något är fyllt till bredden får min tanke att svindla. Det kanske går att rationalisera till att man fyller från ena änden till den andra. Brädden är väl inte ett så svårt ord, översta delen av ett vattendrag eller ett glas. Jag brukar rekommendera att man bara använder uttryck man förstår. Översättaren får väl be sagda Journal om ursäkt, som kanske har använt "up to the rim" om man kan säga så idiomatiskt (rim betyde i sin vanligaste betydelse "kant"). Använd då för h-e det ordet. Hjälp vad detta blev mångordigt...

Sedan denna Wolfgang Hansson: Hans färdigtuggade grötmyndighet omfattar också Thailand, som han lämnade 1982. Om folk läser hans pekoral okritiskt är det allvarligt. Senast skriver han om utvisning av romer från Frankrike. På ett sedvanligt försåtligt och halvsant sätt försöker han skapa en stämning mot denna åtgärd. han påstår bl a att alla EU-medborgare har rätt att vistas i ett annat EU-land i tre månader. Javisst, men han glömmer att tala om att man måste kunna försörja sig under den tiden (och då ingår inte brott och tiggeri). Mannens försök i AB blir för det mesta kontraproduktiva. Tråkigt att en sådan lallare får uttala sig i viktiga frågor där helgjutna fakta är väsentliga för en balanserad diskussion.

Usch, vad man kan bli negativ efter en god middag. Kan det bero på att jag har lagt ner golfen pga ryggont? Annars har jag det härligt!
Nu sängen

Kommentarer
Postat av: Karin

Ordet för brädd är nog "brim" filled to the brim kanskee det stod i de amerikanska tidningen.

2010-08-21 @ 17:42:04
URL: http://..
Postat av: Harvets

Massdeportation av romer. Jag kan förstå om enskilda som begått brott ska utvisas. Men endast på grund av etnisk bakgrund, ja det vore som alla ölmagade, vita män skulle skickas hem från Kambodja.

2010-08-21 @ 18:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0