Bangkok och folksamlingar

Tas bror, Songboon, tog idag emot sitt universitetsdiplom ur kronprinsens hand. En stor dag för honom och familjen. Vi reste tidigt och kom till platsen vid 1030-tiden. Vi fick veta att broderns framträdande (ca 10 sek) beräknades till 14-tiden. Vi var inte ensamma på platsen. Ungefär 30 000 personer hade tagit sig igenom en metalldetektor. Här går en sån sak bra, någon trängde sig väl litet dumt, men vi tog oss in utan missöden. Jag kom att tänka på bilden av helvetet, där tyskarna står för underhållningen och engelsmännen för maten. Jag har en kandidat till den organisatoriska uppgiften.

Ambassaden har varnat svenskar för folksamlingar, särskilt i Bangkok. Jag begrundade detta. Min slutsats blev att här var väl avkomlingar av alla sorter och det dummaste någon kunde göra var att störa denna folkfest. Det visade sig också att allt var lugnt. Vi var ändå i de innersta av regeringskvarteren.

Väntan i solskenet gick väldigt bra. Där fanns medhavd mat och trevliga släktingar så tiden gick fort. Tack och lov hade vi köpt ett stort paraply och hade därmed skugga. Solkrämen var det visst någon som hade glömt. Nu röd i ansiktet.

När Boon väl kom ut vidtog ett oändligt fotograferande. Han var väldigt glad och lättad, hade varit på plats sedan kl 0700 för repetitioner. Utan mat. Hemma igen vid 19-tiden.

Den självklara reflexionen är förstås hur väl detta vänliga folk samsas på en liten yta. Alla respekterar varandra, barnen kinkar inte och man kan vänta med ett stoiskt lugn. Jag måste erkänna att jag med ryggmärgen kände mig stressad när jag fick veta att vi skulle vänta länge. Emellertid, stressen gick genast över när jag såg övrigas accepterande av läget.

Nu hemma. Boon ville att vi skulle stanna hos honom och familjen för avslutningsdrinkar. Vi valde hemmet och tidig säng...

Igår hade jag tekniska problem och fick rekonstruera det inlägget. Då föll namn och citat bort. Då återanvänder vi dem:

Dagens namn: Mario Lanza

Dagens citat:"Jag skall ha minst en fjärdedel". Känd boxare efter att ha blivit erbjuden en tredjedel av nettointäkterna från den kommande matchen.

Bilden säger något om folktätheten



More of the same


Vänd på datorn!


Vi firade litet i alla fall. Här tvedricker jag, MaiTai och Singha (obs bilden är arrangerad!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0