Buddha och affärer

Vi har återigen varit på ett av dessa enorma "parties" anordnade av ett tempel. Den bärande tanken är att de pengar vi offrar/spenderar skall gå tillbaka till templet för ombyggnader, omkostnader mm. Detta fungerar!
Visserligen är området utanför själva templet ianspråktaget av profana handelsmän men i och närmast templet bedrivs andlig verksamhet. Ta är noga med ritualerna och jag tror att vi har gjort alla de rätta sakerna + att vi har välsignats med heligt vatten.

Vi passade på att handla mat, kläder, solglasögon mm när vi ändå var på denna stora marknadsplats.

Själva resan genom den kolmörka natten, där jag inte hade en aning om vart vi skulle, var litet påfrestande. Hemresan (rätt väg) gick mycket smidigare.

Vinterolympiaden är inget huvudnummer för thailändare. Jag som fortfarande är svensk följer halvhjärtat spelen. Såhär långt ser det ju bra ut!

Dagens namn: Gösta Knutsson

Dagens citat: "Feeling good was good enough for me" (Good enough for me and Bobby McGee).

Nu bilder

Detta reagerade jag på första gången: Dessa offergåvor säljs. Därefter lämnar vi dem till Buddha (munkarna), som lämnar tillbaka dem för ny försäljning. Nu inser jag det geniala. Munkarna kan inte ta emot pengar, men gåvor... Lagerhållning minimal. Till slut används gåvorna (det är förbandslådor ock hållbara livsmedel)




Här är det full fart kring ritualerna inne i templet. Det verkar som om alla thailändare kan och vill utöva sin religion. Jfr svenska kyrkan


Vi åt förstås, här beredningsköket. God mat!

Kommentarer
Postat av: Don C

Vinterolympiaden på vår gata består av snöskottning. Men vad hjälper det?

Väderrapporten säger: "Snöfall som kan ge ytterligar ca 20 cm fram till natten mot söndag, då snöfallet mattas av och vinden avtar. Under lördagen nordostlig vind som är frisk 5-10 m/s i medelvind."

Under mina mer än 40 år i Gbg har jag aldrig sett något liknande.

Dagens citat: "Frost igen. Jeg tror jeg tager to slips på i dag." (Storm P)

2010-02-20 @ 11:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0