Aftonbladet ger bilden...

Min sverigebild blir färgad av AB:s inslag. Jag häpnar (även om jag borde veta bättre).

Tidningen har stora bekymmer att hålla ihop. Vilket ben står vi på? Gamla "Pravda" som mina vänstervänner hyllade på 60- och 70- talen har en annan image nu. Låt mig exemplifiera:

-Nu kommer en tiosidig bilaga "Royal" som skall handla om kronprinsessans bröllop. Oavvisligt intresse?

-Fattiga tvingas tigga. Detta måste vara en ren lögn, jag inbillade mig att min skatt bl a gick till "försörjningsstöd". Att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle tvingas till bettleri i Sverige är inte möjligt. Kanske några stackare som har lurats till välfärdslandet uppträder som tiggare.

-Svensk fyrabarnsmor mördad i Kabul. Ja, en afganistansk kvinna som har fått svenskt medborgarskap  har mördats i Kabul. Efterlämnar bl a fyra avkomlingar, 18 - 26 år. Hon har trotsat UD:s tydliga avrådan från att åka till Afganistan. UD har också tydligt uttalat att man pga förhållandena inte kan lämna service till svenskar i vanlig utsträckning här. Tidningen tillåter sig ändå att låta ett "barn" (24) klaga över dålig service från ambassaden.

Vi lämnar AB och går till Göteborg. Tolvåring med pistol försökte råna man. Här lämnas fältet fritt för fördomar kring vart samhället och familjen har tagit vägen.

En sak som jag inte kunde genomskåda handlade om en man i Jönköping som hade brutit benet i vinkel i julas. Han hade ännu inte fått vård. 

Frölunda till slutspel, nu kan vad som helst hända. I förra numret skulle laget inte komma till slutspel. Nu räknas Frölunda som guldaspirant (jag tror dock inte av samma expert)

Dagens namn: Torgny Segerstedt

Dagens citat får väl bli den gamla journalistiska regeln: "Kontrollera aldrig en nyhet, då spricker den!"

Bild idag: Hedersvakt kring Queen Elisabeth (tack PO). Scotland, the brave!


Kommentarer
Postat av: Karin

Fin, ny layout! Rolig bild!!!

2010-03-12 @ 17:52:07
URL: http://..
Postat av: Harvets

Jag har ett vagt minne av att du en gång nämnde Bernard Foys tredje rockard....

När herr Gustafsson tog sig an en professur i Austin, Texas, gjorde han rent hus med den svenska ankdammen. Vem minns inte publiceringen av brevväxlingen med Ahlmark, mannen som välte Sveriges Berlinmur.

Favorit i repris från Thailand?

2010-03-13 @ 23:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0