Allvar

Stilla dagar. Vardagslivet har inträtt. Regnperioden pågår ännu kanske en månad. Dagens bild: första gången jag såg varanen sedan jag kom tillbaka. han(?) har vuxit.

Rykten, även officiella i Bangkok Post indikerar att en kupp planeras i oktober. Premiärminister i den nya regeringen är, enligt uppgift, redan utsedd. Ny konstitution utarbetad.

I detta halvdemokratiska land, där det faktiskt pågår lokala och regionala val, är statsmakten, förstås, den som har högst dignitet. lagstiftningsmakten är ju ett kraftfullt instrument.

Skälen som anges för omvälvningen är för en utomstående begripliga:

- politiker byter sida, är till salu. Demokratins kollaps.
- korruption
- orättvisa utnämningar, befattningar köps och säljs
- samhället är hopplöst uppdelat i två delar.
Vad man vill uppnå, utan val, är att skattepengarna kommer dit de skall. En annan faktor är att Puea Thai (Thaksins parti) skulle vinna nästa val. Dock välkomnar även företrädare för detta parti kuppen, om den leder till förbättringar på de angivna områdena.

Vi oroar oss inte särskilt mycket.

Dagens namn: Urho Kekkonen

Dagens citat (att suga på): " De historier som andra berättar om oss, och de historier man berättar om sig själv. vilka kommer sanningen närmast?"

Vår storväxta varan (ca 3m)

Kommentarer
Postat av: Ywonne Bergkvist

Ja det var en bjässe!!

Var hemma hos Lars-Göran Alhamn i förra veckan och tittade på kort från hans sons bröllop i Thailand, jodå den professionelle pokerspelaren har stadgat sig med en thailänska åxå. Han skall inom kort åxå bli pappa. De bor lite utanför Bangkok. Så det är fler som anammat din idé.

Allt väl här hemma i Götet och vi väntar med spänning på valutgången som ju är oviss.

Jag tillbringar ju mina utrikesvistelser hos mina släktingar i la bella Italia och åker snart dit igen. Vi hörs/Ywonne

2010-09-05 @ 17:18:07
Postat av: Harvets

"Så gör oss samvet till pultroner alla

Så går beslutsamhetens friska hy

i eftertankens kranka blekhet över

Och företag av märg och eftertryck

Vid denna tanke slinta ur sin bana

Och mista namnet handling. — Stilla, stilla!"

2010-09-05 @ 21:29:46
Postat av: Ann-Charlotte Setterdén

Jag skulle ha trott att livet skulle vara lätt och ledigt nu när du återvänt till ditt älskade second-home-land men jag måste säga att du låter lite lätt grinig... :) Hoppas allt snart återgår till det normala och Olle är glad igen. Det var väldigt roligt att se dig igen i somras, nu ska jag fortsätta följa din blogg för att pigga upp mina dagar på FK. :)

2010-09-09 @ 08:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0