Förfärlig trafik

När vi åkte hem från middagen på favoritrestaurangen kom vi minuterna efter en våldsam olycka på motorvägen. Riktigt ruskigt. Polisen var där men ambulansen hade inte kommit. En minibuss låg uppochner, en personbil stod kraschad mot mitträcket. Hemskt. Dock så många bilar (nyfikna) redan att det inte fanns anledning att stanna.

Jag fick en historia berättad för mig idag: En 19-åring i en splitter ny Porsche Cayenne kör i 160 km/tim på motorvägen. Han kör på en kvinna på en motorcykel. Hon slungas upp på bilen och delas på mitten när kroppen träffar vindrutan. Den splittras och kvinnans underkropp ramlar in i passagerarsätet. Pojken fortsätter i samma hastighet 1 mil. Stannar och tar en taxi hem. Familjen skickar honom till Ciang Mai för att saken skall lugna sig. Efter ett tag anmäler han sig hos polisen. Då ordnas allting med ekonomisk kompensation till kvinnans familj. Här blandas inte de rättsvårdande myndigheterna in i onödan... En besvärande avigsida.

Jag råkade komma in på en diskussionssida när jag letade efter väderleksrapporten (vi har ett kallt och ogästvänligt väder här sedan mer än en vecka). Diskussionen handlade om falanger skulle anpassa sig till "Thai-ness" dvs i högre grad gå in i den thailändska mentaliteten.
Så här var ett svar:
THAI-NESS for you.
1. Superstitious nonsense (han exemplifierade med att folk inte vågar gå in i vissa hus av rädsla för andar. De flesta hus har ju ett litet andehus där man hoppas att i alla fall de onda andarna skall stanna och inte gå in i boningshuset)
2. The silly, immature notion of "Face" (detta är något som vi alla är uppmärksamma på. En thailändare är oerhört känslig för att förlora "face")
3. False superiority complex (more like inferiority complex): detta handlar om mannens överhöghet gentemot kvinnan, men också den stora auktoritetsrespekten som finns här
4. Absolute selfishness and ZERO common sense. (Här kommer vi bl a till trafikbeteenden. Jag har hittills aldrig sett någon se sig för när man med motorcykel kör ut på en större väg. På motorvägen blandas cykeltrafik/små sidvagnsförsedda mopeder med soppkök på med senaste modellens BMW och Mercedes (i 200 km/h). Möjligen blinka med ljuset aldrig bromsa. Lägg därtill U-turn dvs inga planskilda korsningar.

How wonderful it must be, like an ostrich in the sand, head first. Kommentar från debattören.

Dagens namn: Kim Larsen

Dagens citat (efter en konsert): "I wish I could sing like that. It would save me the cost of a firealarm"

Dagens bild: En som tar det lugnt. Stor krokodil i trädgården



Kommentarer
Postat av: Gunnar Sandell

Fy farao vad ruskigt med trafiken! Vad beträffar pkt 4 tycker jag det låter som en dag i Göteborgstrafiken. Jag är snart den ende som stannar vid rött (hjärtat i halsgropen varje gång nån svischar förbi och med knapphet missar den fotgängare som vågat sig ut). Jag har inga fördomar, MEN det verkar som om Merca och BMW (kan det vara Bader-Meinhof-Werken?)har blinkers som dyr extrautrustning. Hur förklarar man annars att de aldrig används?

För övrigt undrar jag hur ni har det i dessa monsunregn man rapporterar om här hemma?

Må så himla gott båda två

Gunnar och Lili

2011-03-30 @ 20:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0