Trädgårdsmästare, not. Bytesaffärer mm

Jag har länge varit bekymrad för mitt bougainvilleaträd som inte vill blomma. Det ser bara visset och tråkigt ut. De senaste fyra veckorna har jag varje kväll vattnat trädet ordentligt, utan synbar verkan. Jag mötte vår gardengirl igår och klagade på bristande blomning då sa hon "tonmai mai chop nam". Alltså trädet tycker inte om vatten, man skall låta det vara så kommer blommorna i sinom tid. Tack!

Uppdrag granskning tog denna veckan upp en bytesaffär där Göteborg Energi hade bytt till sig strategisk mark i hamnen mot bergrum för oljeförvaring. Den sedvanliga upprördheten baserades på att bergrummen skulle vara värda mycket mer än bytesvalutan. Alla som har gjort bytesaffärer vet att ibland är man beredd att släppa till mer i byte än vad som motsvarar värdet av det inbytta. Det kan finnas många skäl till detta, här var det fråga om att få tillgång till strategisk mark för ett prestigeprojekt för ett hållbart samhälle (stoppa in pinnar i ena änden och få ut biogas i andra). Ingen av de intervjuade var i närheten av svaret att bytet var affärsmässigt motiverat, då måste man tyvärr undra...

Självbild? Vi spelade golf med en trevlig ryss, Gennadij. Han berättade att han var 65 år och att han bodde här halva året, ok. När vi kom mot slutet slog han litet snett och stod och petade i vänsterkanten. Då kom jag på mig själv med att tänka: "skall inte gubbjäveln slå snart?". Jag fyller 65 i mars, skäms!

Har jag skrivit om tyskarnas titelsjuka? Jag nämner bara att man kan bestämma om "Tagesdu", dvs att man är du med varandra under en viss dag när man tex utövar någon sport tillsammans. Väldigt praktiskt! Obs, ironi.

Till slut, tps: "Minnenas television" avsnittet Linneryd, ljuvligt reportage från 1962, titta på det!. "Kaliber" i P 1, Göran Johansson intervjuas om göteborgsandan.

Dagens citat (från Hjalmar Brantings tid, dock inte avseende H B): " Han förkroppsligade den svenska arbetarklassen. Han förandligade den inte"

Dagens namn: Estelle


Mitt vissna träd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0