Long time, no see

Det var ett tag sedan jag bloggade. Jag tror att jag berättade om hälsotillståndet som tog ner energin. Säkert bra för lampor och elektriska apparater, men låg energi hos en människa är inte att rekommendera. Nu är energin på väg att på uppvägen passera pari, tack.

Här har vi just haft en regndag, där regnet började i går natt och sedan i våldsamma skurar har pågått under dagen (jag återkommer om vad thailandarna tycker). Annars skönt och svalt, kring + 32.

Tidigare berättade jag om undersökningen i Bangkok Post om förväntningar kring korruptionen. Nu har ett fristående företag gjort en grundligare opinionsundersökning, lyssna här:

1. 94% av de tillfrågade oroade sig för "anti monarchist movements". Man är orolig för att den yttersta av institutionerna kan hotas
2. 81% oroade sig för "conflicts and divisions". Alltså att man inte kan hålla sams i landet.
3. 70% kände att Thailand har orättvist utsatts för naturkatastrofer som inte har berört grannländerna (se ovan)
4. Här kommer frågan om korruption, nepotism och maktmissbruk

Inte så kul att läsa om sitt paradis, men ju längre jag lever här ser jag de olika sidorna.

Nu till övriga världen: Visste ni att det finns "onda" företag. Ondast enligt Greenpeace är gruvföretaget Vale (110 000 anställda, överallt), näst ondast är Barclays som äger varumärket "Premier League". Läs själva om detta.

Fortfarande ser vi effekter av översvämningarna. Golfbanorna runt Bangkok skonades förstås inte. Nu är alla banor i vår region fullbelagda, till nackdel för oss bofasta (ett I-landsproblem).

Dagens namn: Port Ellen. Drottningen av Islay, adjö

Dagens citat:"Boredom comes to those who wait" (har jag haft den förut?)

Häromdagen åkte vi till ett tempel i närheten för Pi Tong. I samband med månens nyår gör man ansatser för good luck igen, varför inte? En lång vandring mellan olika stationer, företrädesvis för att klistra guld på diverse figurer. Också donationer till templet. Speciellt är att vi också skickar en hälsning till de döda, se bild.



En annan specialitet är att släppa ut fåglar, som en särskilt god gärning, vi gjorde det, fåglarna var snabbare än kameran











Kommentarer
Postat av: Don C

Som kyrka i by stod mittpå bordet den sexkantiga brännvinskantinen av silver med de sex kranarna för de sex sorterna:...

2012-02-05 @ 00:00:12
Postat av: Don G

......Tiodubbelt Renat, Kummin, Pomerans, Neumans Aquavit, Blandning, och Rhenbergs Sädes.

2012-02-05 @ 20:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0