Små förtretligheter och värre saker

Min fina häck vissnar på sina ställen. Jag vattnar den varje dag, men den tar sig bara delvis.

Några dagar har jag på morgonen sopat bort en liten hög "sågspån" från altanen. Trodde något djur gnagde i taket. När jag åt frukost idag, efter att ha sopat bort sågspånet igen, upptäckte jag att det var små myror som åt sig in under huset (i liten skala) och redan hade åstadkommit en liten hög igen. Fram med giftet, död åt alla som vill underminera mitt hem!

Tillfälliga grannar har haft en hund med sig. Denna fick vara utomhus i natt, vilket den ogillade. Hundar har ju inte så många uttrycksmedel, denna hade ett gällt ihållande skall. Dålig nattsömn. Nu har jag talat med ägarna till hunden, de åker till Bangkok i kväll, tack!

Värre är att Bangkok Post har gjort en undersökning angående korruptionens framtid. Svaren blev hemska: 54% av de tillfrågade trodde att korruptionen skulle öka, 23% trodde att den skulle hålla sig på samma nivå som 2011. Vi skall veta att korruptionen redan befinnner sig på en otäckt hög nivå. Nästan alla tillfrågade hade någon gång på något sätt mutat sig till en förmån.

Det nedslående resultatet förklaras med dels ekonomins nedgång efter naturkatastroferna, dels att lagstiftningen är ihålig.

Vi har i alla fall tur med vädret. Det blåser inte så mycket nu. Igår och idag firas barnens dag med olika lokala festligheter. Det i tiden litet obestämda "Lunar New Year", dvs kinesiska nyåret har börjat firas. Jag var på Immigration Office i fredags, då klagade den kvinnliga polisen som hanterade mitt ärende över trötthet och huvudvärk. Party, party.

Vacker blomma i min "trädgård"



Nytt år, ny almanacka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0