More of the same

Nu avslutar jag the grumpy part med följande: om det inte är gräsklippare eller bulteklubbor börjar flygskolan med start- och landningsövningar. Start senast 0800. Tack.
 
Dagens trivialiteter: hundarna har börjat gräva ett stort hål under mitt bougainvilleaträd igen. Nätsängsel upp efter igenskyffling med lite trädgårdsspade (som gick sönder). Köpt ny stor skyffel för alla eventualiterer.
Min vattenpump har betett sig oroligt och gått på korta stunder med korta intervall. Idag bad jag mechanic att komma och titta/lösa. Han kom, undersökte toaletterna och justerade en, nu ok. Denna månadens vattenräkning tre gånger det normala, något att tänka på.
 
Otäckt: jag såg en dokumentärfilm (eller dokumentär, som man säger i Sverige, likaväl som man säger "karaktär" när man menar rollfigur) med Robert McNamara. Han anses vara en huvudorganisatör, under Lyndon B Johnson, av stora delar av vietnamkriget. Han berättade att 20 år efter krigsslutet hade han träffat den Vietnams ledare som ledde kriget och som nu ledde landet. McNamara hade förklarat att USA:s utgångspunkt var att Vietnam inte skulle bli kinesiskt. Då svarade den vietnamesiske ledaren: "vet ni inte att vi har bekämpat Kina i 1000 år". Vedervärdiga krig kan alltså uppstå pga okunnighet.
 
Jag såg Skavlans intervju med bröderna Palme. Den yngre brodern verkade väldigt sårbar, han var väldigt rörande.
 
Dagens citat (från Skavlan och kanske inte revolutionerande nytt): "Vi som tycker att alla människor har lika värde, måste ju tycka det också om dom som inte tycker det".
 
Dagens påstående apropå övernaturliga ting. "Lyktgubbar" påstås vara lantmätare som har mätt fel och efter döden är dömda att irra omkring i markerna (kan detta vara sant?) Hjälp mig Bengt S!
 
Dagens namn: Göran Lambertz
 
Dagens bild, om det lyckas. Favorit i repris
 
 

Kommentarer
Postat av: Elof

Ja, en lyktgubbe är enligt gammal folktro en evigt osalig lantmätare, se Wikipedia också "skälvrängare" och "bysen".
Hälsningar från lantmätaren

2012-09-24 @ 21:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0