Orolig advent

De senaste veckorna har framför allt gulskjortorna demonstrerat i Bangkok. De kräver regeringens och, främst, premiärministerns avgång. Ilskan handlar, tror jag, om ett förslag till amnestilag som skulle göra det möjligt för den dömde brodern till premiärministern att komma till Thailand utan att frukta två år i fängelse. För en svensk är det konstigt, precis som vid flygplatsockupationen för tre år sedan, att varken polis eller militär ingriper mot sammhällsfarliga demonstrationer. Denna gången vill man ha lugn inför kungens födelsedag på torsdag. Kanske därefter hårdare tag. Här i Hua Hin är det lugnt.
Jag har haft en gäst några dagar. Då blir jag turist i Hua Hin, alltid lika kul. Vi har inte gjort mycket, orienterat i staden och varit på nattmarknaderna. När vi skulle hämta ut bilen var parkeringshuset stängt. Otur, eftersom vi behövde bilen för att ta vederbörande tidigt till busstationen morgonen därpå. Vi lyckades slinka in och hämta bilen, vilket underlättade...
När jag åkte tillbaka från busstationen blev det tvärstopp. 11:e infanteriregementet övade parad inför födelsedagen och tog då halva motorvägen i anspråk.
Första advent fick inte tillbörlig uppmärksamhet, jag får tända ett ljus nu.
Vädret blåsigt, indikerar övergång till svalare och torrare.
Torsdag och fredag stor tävling på Black Mountain, fantastiska priser. Vi (min partner Anders och jag) kanske inte aspirerar på podiumprizes, men det finns fina andra priser och lucky draw.
 
Jag hade några bilder, det var svårt att få fram dem. Här en stor "fluga"
 
 
 Denna blev inte så bra. Avsikten var, att visa en insekt som inte hade andats på ett dygn...
 
 

Kommentarer
Postat av: Christina och Olle

Hej - en hälsning från ett blåsigt Vrångö . ... Det är inte så att golf Anders kompisen heter Nyström ? Mor och far råkar ha en bekant i HuaHin med det namnet - jag tänker mig att det är något ovanligare att heta Anders. I Thailand .
Just nu är det som mörkast och då är alla adventsljus så välkomna. Ha en god advent du kan gott sakna glögg och pepparkakor !

2013-12-04 @ 21:40:32
Postat av: gunnar sandell

Av bilden att döma har även fotografen försökt hålla andan i flera dagar.
Hörde den gode Estoniamannen beskriva situationen i Thailand i Aktuellt igår. Tycks vara en rejäl klassdelare. Och regeringen är ju folkvald. Även om kriget mot korruption finns med som en ärlig och inte oväsentlig del i protesterna så tycks inte ens löftet om nyval blidka de gula. Oroande utveckling

2013-12-10 @ 14:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0