Ruskiga saker mm

Åter i Thailand läser jag min systers urklipp från den utmärkta tidningen Sydsvenska Dagbladet ( look and learn, GP). Här finns begåvade skribenter och debattörer, man fångar upp många intressanta ämnen.
 
Nu ett, torsken: Newfroundland fiskade outtömligt torsk tiil tidigt 50-tal. Då kom de stora fiskenationerna, Japan, England, Frankrike, Norge mfl, på att man kunde skapa flytande fabriker som sög upp torsken och sedan processade den till försäljning. Detta fungerade en tid tills Canada upptäckte risk för överfiskning. Då utökades den ekonomiska zonen. Bara canadensiska båtfabriker tilläts inom denna. Litet för sent. Man tyckte till en början att tillgången var god. Plötsligt sjönk den till noll. Då tänkte man - den vill reproducera sig... Detta hände inte. Newfoundland har ingen torsk. Svaret är tydligen att torsken håller ihop i stora stim, ung som gammal. Den gamla, stora torsken försvarar mindre familjemedlemmar mot medelstora rovfiskar. Ni, begåvade läsare behöver inte mer information än att, när man tar bort ett försvar, kan de små inte komma vidare. Slutligen en otäck iakttagelse: ju mer stressad en art blir, desto mer håller den ihop. Visst blir det lätt då att hitta hela familjen....Och utplåna den.
 
Nästa gång, ålen.
 
Ta utropade: " KIng no good". Jag blev orolig, så får man inte säga... Vad hon menade var att TV meddelade att Kungens hälsotillstånd hade förvärrats. Detta leder till tankar om vad som skall hända när Kungen dör.
 
Dagens citat (ursäkta om det är en upprepning): " Vi bryr oss om de små människorna"
 
Dagens namn: Deepwater Horizon.
 
Nästa vecka skall jag redovisa hur BP beskrev riskerna inför Minerals Management Services. Vi har nog inte fattat denna skandal fullt ut...
 
Jag trodde (tror nog fortfarande) att diamonds are a girls best friend. Handväskan kommer nr 2. Plastpåsen till vä räknas inte.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: gunnar sandell

King no god här heller. Men här har det inte med hans hälsa att göra. Jag kanske ska tillägga att det är min personliga åsikt. Inte hela svenska folkets.

2013-12-10 @ 14:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0