Loy Krathong och speeding

I söndags firades Loy Krathong, högtiden då alla dåliga handlingar och tankar skickas bort. Antingen med en farkost (krathong) eller en varmluftsballong. Vi puttade ut vår krathong i Siambukten, Det gick väl sådär...Den flöt inte riktigt ut som det var tänkt, men handlingen räknas. Dessutom hade jag köpt en  annan farkost, idiotsäker och ätbar, till fiskarna i klongen. Den fungerade!
 
Igår fick jag brev från Highway Police. Denna del av Thailands offentliga sektor tycks arbeta oklanderligt. Jag anklagades för att ha kört 122 km/h på motorvägen. Man påstod att gränsen är 90, jag har inte sett några skyltar. Två bilder ingick i materialet. Eftersom allt var författat på thai konsulterade jag Julia som är min rådgivare i trafik- och försäkringstekniska frågor. Hon och henns man driver också en biltvätt i centrala Hua Hin. Betalningen, 600 Baht, blev enklare än jag kunde föreställa mig. När jag kom till Julia stod en av Highway Patrols bilar och blev tvättad. Jag visade mitt brev och Julias man gick ut till polisen som väntade på att bilen skulle bli färdig. Han tog pengarna (inget kvitto) och nu skall saken vara utagerad. Obyråkratiskt? Man påstod att det skulle bli dyrare om falangen betalade. Julias man påstod alltså att det var hans bil som hade syndat.
 
Krathongen måste ha lanterna, nu tänd (snart slocknad)
 
Vinglig farkost med gott syfte
 
Fiskarnas krathong, mums!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0