Elände

Inte några upplyftande nyheter från Siam:
 
Jag besökte min vän Robert, innehavare av en vin- och ölhandel i Hua Hin. Han var upprörd, Thailand har drastiskt höjt skatten på alkohol och tobak i september. Några säkra regler för hur detta skall gå till i praktiken finns tydligen inte ännu. Robert förutspådde kaos och att han troligen får lägga ner verksamheten till våren. I upprördheten såg han Kungens död, statskupp/revolution och statsbankrutt inom en nära framtid.
Kanske den gode Robert överdrev i stundens hetta, men ju mer man får inblick i det thailändska samhället upptäcker man avigsidor. Organisation av offentliga verksamheter är inte 100% effektiv, korruption förekommer tydligen på alla nivåer.
 
Apropå organisation, översvämningar förekommer nu i de norra och nordöstra delarna av landet. Nu hotas Bangkok av samma elände som förra året. Kraftfulla åtgärder har inte vidtagits för att undvika ny översvämning.
 
Ytterligare bekymmer: regeringen försökte kortsiktigt att köpa röster genom att på konstgjord väg höja rispriset. I början bra, men sedan manipulerades systemet genom att det högkvalitativa Thairiset blandades ut med dåligt, importerat ris. Detta upptäcktes strax av köparländerna och Thailand förlorade sin förstaplats som risexportör.
 
Mera: Gummiodlarna vill ha bättre betalt för sin produkt. De demonstrerar ganska kraftfullt. Nu avisering om blockering av huvudvägen vid Pratchuap Khiri Khan (regionshuvudstad för Hua Hin). Ganska nära oss.
 
Dessutom regn varje dag. Denna dag något bättre, monsunen drar sig förhoppningsvis bort. Jag hoppas på godväder imorgon, då jag skall begå min golfpremiär. Har inte haft lust eller väderförutsättningar tidigare, nu blir det kul.
 
Jag avslutar denna dysfori med att vara übergrumpy. Igår såg jag TV-programmet "Min sanning". En sympatisk intervju med Alf Svensson. Tyvärr stördes min bild av intervjuarens skrynkliga kostymering, för korta byxor och brungula Kalle Ankaskor. Kanskeär det bara jag som tycker att till mörk kostym på kvällen har man svarta skor. Också kan man visa respekt för publiken genom proper klädsel.
 
Uppdrag granskning excellerade i saggighet om Mipim. Som vanligt drog man ut i oändlighet på något som borde klarats av på fem minuter. Detta orkar jag inte ens kommentera. Kanske när det blir Göteborgs tur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0