Vedermödor i Asien

Jag har haft en jobbig vecka:
 
I torsdags slocknade ljuset i mitt badrum. Det var hela armaturen som var kaputt. Jag är inte så pigg på att mixtra med elektriciteten så jag tillkallade hjälp som kom på fredagen. Nu var det långhelg från Valentines day, så det var litet svårt att hitta en öppen lämplig affär. Efter stor möda kom apparaten upp och ljuset fungerar (avd liten vedermöda)
 
På söndagen brast en slang under handfatet i sagda badrum. De flesta av er vet att vatten som slipper löst blir väldigt påträngande. Kvickt till huvudkranen, till slut slutade fontänen. När jag renoverade badrummet skaffade jag tyvärr ett exklusivt europeiskt handfat. Den gode rörmannen hade styvt jobb att dels ta loss detta, dels lossa den vrenskande slangen. Fortfarande långhelg, på det stora hardwarevaruhuset hade de inte min slangtyp. Dock kunde jag köpa ett "set" dvs en ny kran med alla tillbehör inkl slangar. Dyrt, men vad gör man i akuta ögonblick. Väl hemkommen överlät jag till rörmannen att slutföra arbetet. Min tanke var förstås att han skulle montera den nyinköpta kranen. Utan min övervakning satte han bara dit en slang från mitt nya "set" och skruvade ihop kran och handfat. Jag orkade inte säga till honom att göra om, det hade nu gått ett antal timmar. (avd litet större vedermöda).
 
På tisdagen ver det tandläkarbesök. En tand hade gått av och den behövde en krona. När doktor Na Na tittade närmare konstaterade hon karies under hela den krackelerade fyllningen. Frågan var nu, rotfyllning? Dessbättre kunde hon rensa tanden utan större åtgärd. Nu vidtog en och en halv timmes borrande och slipande som förberedelse för kröningen. Nu har jag en provisorisk plugg, får krona i början av mars. (avd stor fysisk och ekonomisk vedermöda).
 
När det gäller de verkliga bekymren ser det fortfarande mörkt ut. Demonstrationerna i Bangkok fortsätter. Det är tveksamt om valresultatet kan godkännas. Många thailändare har ju inte fått möjlighet att rösta
 
I början av veckan utbröt bankpanik, Governments Savings Bank (GSB) lånade ut 5 billioner (miljarder?) Baht till en jordbrukarbank. Avslkten var att lätta på trycket och skapa möjlighet för regeringen att betala subventionerna som man har lovat risbönderna. Effekten blev att GSB invaderades av insättare som ville ta ut sina besparingar i protest. GSB.s högsta chef har avgått.
 
Bortsett från detta har jag haft det bra, spelat golf och umgåtts med goda vänner. Imorgon stor golftävling med middag. Springfield firar trettioårsjubileum i efterhand. Det första blåste bort i stormen i höstas. Nu gör vi nytt försök. Tyvärr har det regnat igår och idag. Hoppas på bättre väder imorgon!
 
Reparationsarbete, det blev iallafall tätt
 
Vattenläcka
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0