Post festum

Nu är konungens födelsedag avklarad. Vi hade en verkligt utökad weekend. Arbetsdag imorgon igen.

Jag är tacksam för de senaste dagarnas kommentarer. Kanske kan bloggen utvecklas från att bara vara envägsvykort från en drönartillvaro till ett aktivt forum för utbyte av fördomar (nej, förlåt, jag menar uppfattningar). Harvets, aka Bigott, har gjort ett fint försök att göra en liten reva i den fina bilden. Tack.
När det gäller Buddha är det väl med honom som med Muhammed. De är inte gudar. Buddha står för grunden till en religion som omfattas av miljarder. Budskapet detsamma i allt väsentligt som det kristna och muslimska. Skillnaden, de flesta tillämpar ordet. Icke våld, vänlighet och generositet. Hade jag sett samma bild hos svenska kyrkan ( och för den delen, kristenheten) hade jag varit kvar.
Gud är väl en helt annan sak...
Julen är förstås ingen stor högtid här. Man förstår att göra affärer med turisterna. I Hua Hin kan man köpa julgran i plast 2 m hög och massor av pynt. Julskinka mm finns på flera ställen.

Dagens namn: Serge Gainsbourg

Dagens citat: "The time has come, the walrus said, to speak of many things"

PS "Harvets" pls, vilken låt avsåg du? DS

PPS Jag är beredd att modifiera min uppfattning. Låten "Proud Mary" innehåller raden "people on the river are happy to give". Är detta sant finns det en liten grupp som lever efter det ursprungliga budskapet. DS


Bilder ur arkivet

Skatterna är inte höga, men folk ger generösa gåvor. Här till Templet




Den här glömde jag efter besöket vid Wat huay mongkol. Vi köper guldblad som fästs på buddhafiguren. Jag begrep inte att det var tre olika, slängde två paket i papperskorgen.




Bild av en av våra större fiskar. Ta matar dem. Ibland slänger jag i en överbliven brödskiva

Kommentarer
Postat av: Karin

Dagens namn här:Jansson. Just nu två frestelser klara att konsumeras i juletid. Kommer dock att sakna din goda Jansson...

2009-12-07 @ 17:07:09
URL: http://..
Postat av: Harvets

Speaking terms. Tack! Buddist! Du milde! Jag fruktar min chef, chefens chef och Gud. I den ordningen. Det går väl inte att fega ur; glo på naveln och lalla omkring med lotusblommor? Hur funkar det i kombination med massage på stranden, fotbad, halvmeterlånga drinkar vid swimmingpoolen och flickor i blåa dagisvästar som drar miltals dina golfklubbor? Hmm.. Komigen. A man needs a maid, slippa snabbmakaronerna och vältra sig sisådär lagom. Eller? Buddist med turistpass. Christ! (eller nåt). I´ll Follow the Sun, Beatles 100 år sen. Låten för dagen?!

2009-12-07 @ 20:07:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0