Fortfarande i Hanoi

Har ar kaos i trafiken. Luften tung...
I kvall press club, litet renare luft. God mat. Handlat litet, promenerat i bensindimmorna, svart att tycka om. iI morgon havet. Halong bay. Da skall vi andas

Hanoi

Nu i Hanoi. Kom igarkvall. Kallt. Maten slut pga kinesiska nyarsfirandet. Till slut en liten maltid, sedan upp pa det enkla och kalla hotellrummet.
 Dock sovit gott. Nu ut och leta efter riktigt hotell...
Solen skiner och det ar val 15-16 grader

Singapore

Nagra fina dagar i Singapore. Bortsett fran att vi vande kartan fel forsta dagen och att jag kopte ett telefonkort for S$ 38 som rackte i 8 min till Sverige har allt varit kul. Har ar dyrt. I gar betalade vi S$ 14 (= 85 SEK) for en ol. Rent och ordnat, hoga boter for all missskotsamhet (t ex S$ 1000 for att cykla i gangtunnel). Dodsstraff for narkotikasmuggling (precis som i Malaysia).
Vi har atit gott och gatt pa jazzklubb tva kvallar. Inte sent. Nu i fin form for resan till Hanoi.
Aterkommer om jag far mojlighet, annars ater Thailand pa onsdag.

Fortsatt harligt

Idag sjoresa till Pulau Besau, liten o i Melackasundert. Fint vader men mycket folk...
Igar Kinesisk nyarsafton. Firade med spadgris, gott. Darefter Chionatown, litet festande men inte sa mycket som vi hade trott. Ikvall fortatter firandet. Vi forsoker igen!
Imorgon Singapore.
Vi har det bra!

Melacka

Dag tva i Melacka. Guideboken sager att detta ar en av parlorna i Asien. Med reservationen : bilar och betong. Javisst, har myllrar av bilar och vi vet inte vart de skall... Nybyggena blir hoga...
Utan att veta har vi prickat det kinesiska nyaret exakt. Idag ar nyarsafton och imorgon firas det annu mer. Vi skall ata spadgris pa en kinarestaurang ikvall. Blir intressant.
Aterkommer fran Singapore (hoppas jag)

Resan har borjat

Nu har vi tagit oss ner till Melacka, en sot stad med portugisiska influenser.
Borjade med 22 timmar fran Hua Hin till Georgetown pa Penang. Det jag trodde var en liten mysig sovande kolonialstad var ett av de storsta  ekonomicentren i Malaysia med 1 milj inv. Vi hittade en liten resort utanfor, Batu Ferringi (bilder kommer  senare), rekommenderas
Transporterna hittills i Malaysia har gatt med buss. Var erfarenhet ar: rakna med 1 tim forsening per 3 tim. Kom till KL igar. Hade tur fick bra hotell mitt i centrum. 6 milj inv, stort.
Nu nagra dagars vila har, sedan Singapore den 27 (vilken dag det nu ar?).
jag tar strapatsbitarna nar jag ar tillbaka

Uppbrott

Imorgon bär det av på semester. Peter och jag börjar med nattåget till Malaysia. Där några baddagar på Penang, sedan happeningar på väg till Singapore. Kanske Malacka. Vi följer de gamla brittiska kolonisatörerna. Avslut i Hanoi, Peter hem och jag hem till Chokamol. Detta skall bli kul.
Idag lunch och umgänge med göteborgare nyss nedkomna. Sol och bad.
Kvällen rannaharn  (Thairestaurang) fantastiskt god mat ( fisk, räkor, musslor och grönsaker). Jag har slarvat litet med mathållningen, men nu har jag hittat rätta inställningen.
Bilden idag behöver kanske ett förtydligande: det står; don´t step on the clouds, don´t  touch the dragons. Sug på den...
Jag försöker hitta möjligheter till blogg i Asien

Turism

Idag turism. Besök vid tempelområdena i Kao Takiab. Också syn av fiskhamnen, litet annorlunda än Göteborgs...
Lunchen utvecklade sig till "kräftskiva". bara skaldjur och händerna som verktyg. Ej snaps.
Peter kräver bad. Vi har köpt badbyxor och nu badat två dagar i rad. Kallt i vattnet, 24 grader. Stranden ger också möjligheter till njutning. Bilden visar våra massageladies på väg med svalkande dryck. Tack!

Septictank

Igår var Axels födelsedag. Vi firade efter bästa förmåga. Hoppas att att han hade en bra dag.
Denna dagen började med besök av septictankman, eller rättare sagt, septictankfamily. Viktig funktion. Arbetet utfördes snabbt och effektivt, tack.
Lat eftermiddag i Peters jetlag. Stranden med samvaro, bok och massage.
Kvällen en liten middag med kyckling, räkor och fisk.
Några dagar kvar innan vi åker på semester, skall bli spännande.
Bild: våra välgörare från i morse.

Peter har landat

Dagens stora händelse: Peter har anlänt till Chokamol!
Vi har ägnat dagen åt uppackning, bäddning och besök i Hua Hin (nattmarknad, massage och div inköp).
Nu natt.
PS Vi besökte Honda service för reparation av AC. Reparatören undersökte felet. Det var enkelt avhjälpt, slå på AC-n, den var avstängd. Vem f-n hade gjort det? DS
Bilden: Peter och taxichaufför äntligen till rätt adress

Ny dag

Härlig dag. Började 0600. Fin förmiddag med Claus. Springfield utmärkt bana, hade glömt...
Försökte vila efteråt, då kom vänner för att bese huset. Välkomna, men senare vila. Kvällen: vitlöksfisk i trevligt sällskap.Njuter , inga smärtor.
Fortfarande kallt, men vi härdar ut.
Mina särskilda lyckönskningar till havande kvinnor på fastighetskontoret!

Kallt väder

Senaste tiden har varit osedvanligt kall och blåsig. Jag gillar 23-28 grader, men många tycker att det är kallt. På morgonen kring 20. Alla thailändare har långbyxor, jacka och mössa. Ruggigt!
Dagen har ägnats åt byråkratins mysterier. Kontakter med ambassad och skattemyndighet (personbevis) klarade väl ut en del. Resten får tillskrivas TiT, se föregående inlägg.
Armen ok efter extraordinära massageinsatser.
Imorgon golf, med gode vännen och grannen Claus.
Torsdag anländer Peter Zachau, välkommen! Vi åker på semester den 20 jan.
Dagens boktips: Petterson och Bendel av  Waldemar Hammenhög

Bilden: hund påklädd för att inte frysa. Detta är allvar

TiT (This is Thailand)

Ont i armen. Golf kass. Blivit lovad upphängning av avgasröret, säkert, det visade sig att det inte gick. Viktigare administration. Min gula bok som visar att jag har ett hus behövde kompletteras med uppgifter på sid 2. Jag trodde det var en formalitet men hos Tesa baan (regionadministrationen) visade det sig att ett antal handlingar på Thai krävdes. Detta blir nu ett nytt projekt.
Nu går jag och lägger mig.
PS fick kvalificerad massage, armen bättre! DS

Ekonomisk excercis

Idag reflekterar jag över priserna. Jag blev förvånad när jag tankade bilen... Har gått över till gasohol, troligen någon blandning av bensin och alkohol. Hondas motorer är fantastiska
Full tank: 600 baht (150 kr)
En låda öl (grabbarna drack upp min i gårkväll), likaså 600 baht
En flaska blended whisky (se kommentar ovan) 350 baht
Lunch hos Chalor, 30 baht
Bifogar idag bild på en faktura som ser ut som fakturor skall se ut. Apropå prisläget. Hutch vill alltså ha 0 baht för min trådlösa connection, ok

Efter utflykt

Hemma igen efter tre dagars utflykt i en annan del av djungelen än tidigare. Denna gång Kanchanaburi- och ratchaburiområdena. Det handlade om golf. Ca 40 skandinaver (98% svenskar) i en buss. Fina arrangemang och trevlig samvaro. Jag var inte yngst, men... Delade rum med Bob, vi snarkade inte alls, vad har hänt?
Det blev tidiga morgnar och någon gång sen kväll så nu blir det gott att ligga i egen säng med siktet inställt på sovmorgon -ljuvligt. Kanske efter sen frukost massage på stranden. Det kör dock ihop sig, jag måste ju hämta bilen från service på Honda. Ok, jag gör ett flödesschema och jobbar efter det.
Här är fortfarande kallt, 26 - 30 grader men förkylningen är nästan borta. Jag har hört att ni har ännu kallare, brr.
När jag kom hem blev jag glad och överraskad över att så många hade varit inne på bloggen trots att det inte fanns något nytt. Bra att ni hänger med. Jag vet inte hur jag skall lösa kommunikationen när Peter Z och jag är i Malaysia, Singapore och Hanoi. Något skall jag väl komma på.
Bilder idag: Ett fruktfat vid en lunch (detta är toppen), Bob slår ett slagskott

Egna bekymmer

behöver idag ta hand om egna frågor av privat natur. Återkommer om det. Bortrest till och med fredag. Återupptar bloggen då.

Vardagliga förtretligheter

I morse lös (jfr "svalde ficklampa, lös i magen", tack Bosse M!) inte den nya lampan i badrummet. På em klättrade jag upp och tog ut lysröret och körde enkom för lysrörsbyte in till Hua Hin. Fick tag på ett tvåpack lysrör av rätt sort, jag hade ju det gamla med mig. Den gode elmannen testade då mitt gamal lysrör -fungerade. Troligen glappkontakt. Efter några småärenden åkte jag hem, lade lysrörskartong och fungerande gammalt lysrör i soffan. Vände mig bort för någon sekund och hör i denna sekund ett rullande, därefter fallande, därefter klingande och sist en skarp knall. Lysröret som jag hade kört fram och tillbaka till Hua Hin i friskt tillstånd hade begått harakiri. Sopningsbiten blev tung, även implosion skapar spridning av små, små glasbitar.
När jag hade skrivit färdigt detta upphörde explorer att fungera, jag åkte ut och fick börja om-
Jag tog ingen bild på eländet, går och lägger mig tidigt...

Varanien

Stillsam konvalescens. Jag mår bra, sitter och läser "fågeln som vrider upp världen". Terassen är ett härligt ställe. Sitter man tyst dyker t ex varanen upp (modell större, blommorna bredvid honom är som rhodondendron). Han har ett gömställe hos Neng och Claus, som precis har flyttat in. Förmodligen kan han inte stanna, dessa djuren anses vara bad luck. Tack igen för kameran, den är som ett underverk. Bl a zoom.
Thailändarna påstår att denna cool season har varat, och varit coolare, längre än någonsin i mannaminne (6 år). Helt ok för mig som misstänker att Sverige har betydligt kallare än +28 grader mitt på dagen.
Alltså: här i landet Varanien lever vi gott
Dagens boktips: Haruki Murakami, Fågeln som vrider upp världen.
Bilder idag, förstås varanen och så mitt sällskap på nyårsafton, den gamla hunden som egentlgen har adopterat Björn och Chris, men de var ju på kalas...

Äventyr i Cha Am

Idag "off day dag". Åkte till Cha Am för att handla. Ingen bra dag, alla bangkokbor är i vårt område under långhelgen. När jag backade ut från parkeringen stod det en bil som inte fanns där från början (jag behöver inte beskriva för försäkringsbolaget). Han fick några skråmor, jag betalade vad som var skäligt. Vi skiljdes som vänner.
Middag med Vajara och kort möte med Kie förgyllde resten av dagen.
Bilden idag: min granne (supersnabb, jag är glad att jag fick honom på bild) kom direkt från telefonkiosken. Obs! han har glömt sina röda skor!