Tillbaka i Sverige

Idag landade jag i Europa. Kom  från London vid lunch. Axel hämtade. Har sovit sen dess. Kallt här?
Nu blogguppehåll. Åker tillbaka en 29 mars, till Sverige igen den 28 april

Bilden visar matlagning i Hanoi

Semester

Nu har det varit semester igen! Skönt att komma ifrån det hetsiga tempot i Chokamol. Ta och jag åkte till Koh Talu, en liten ö söderut i Siambukten. Ekologiskt stuk, ström från en generator som var stängd två timmar på fm och två timmar på em. Suveränt arrangemang: minibuss hämtade vid dörren och körde till piren där snabbåten tog oss ut till ön. Paradis. Vit strand, korallrev med fiskar, god mat och en bungalow precis vid stranden. Vi hade det gott i tre dagar, badade, snorklade och slappade i solen. Inte mycket folk, andra kvällen hade vi tre medgäster vid middagen.
Nu åter till vardagen. Idag ett väldigt åskväder med tillhörande regn. Temperaturen har gått ner till 28. Ruggigt...
På tisdag åker jag till Sverige för mammas begravning. Stannar i tio dagar, därefter åter hit en månad till.
Bilderna idag kommer separat

Ta på väg till havs

Här bodde vi

Holiday

Nu åker vi på semester. Denna gången till en privat ö, Talu. Snorkling, diving och all inclusive ( utom drinks, tack ock lov att Ta dricker så  litet). Extra uppehåll i blogg. Njut av arkivet! Jag måste sedan åka till Sverige pga händelser i familjen.
Försöker bifoga bild

Detta är den mest djävulska turistfällan: buy your own seafood cooked on the boat,. Två gick på det. Svindyra räkor +  dyrt att lägga dem i kokande vatten. Tom vietnameser på båten skämdes

Livsinnehåll

Idag publicerar jag den enda bild jag har på Ta (hon har godkänt detta). Här är ljuvliga förutsättningar för ett gott liv, men det är Ta som ger själva livsinnehållet. Jag njuter fullödigt och börjar planera för nästa resa...
Igår kväll var det middag med hemlagad thaimat hos Ta (hon kan laga mat också). Därefter åkte vi till Templet. Där var det tjosan! Ett stort nöjesfält, till Buddhas ära och för insamling av pengar till Templet. Vi dansade och efter dansen kom det fram en bister man som ville ha 500 baht. Jag svor över kommersialismen, men betalade. Sedan fick jag veta att alla pengarna gick till Templets verksamhet, inga affärsintressen. Alla var generösa och skådespelarna i en för oss obegriplig kostympjäs behängdes med pengakransar (som sedan tillkom Templet).
Vi kom trötta hem sent och på morgonen sa Ta "I´ve been sleeping with a tiger tonight". Jag var mycket smickrad tills jag förstod att det var mina rytande snarkningar hon syftade på... Jfr Listerine, här är det diskreta passningar.

Naturens under

Livet går vidare i njutningens tecken, varmt men skönt. Goda dagar och nätter. Denna natt hade grodorna koncert. På morgonen förstod vi att sången nog inte var viktigast...