Scent of a woman

Jag trodde inte att det fortfarande fanns sverigefundamentalister, nu vet jag bättre.

Detta är inget rättspolitiskt forum ,mera ett vykort, dock några kommentarer:

1. Egendomsbrott ges kraftig påföljd i ett land där man inte har råd med försäkring och varulagret finns på gatan. De nu dömda ungdomarna ( enligt vad jag vet, kriminella i Sverige) kanske inte hade tagit reda på reglerna i det land de besökte. Har man blivit släppt med vård inom socialtjänsten tror man nog i fyllan att allt är tillåtet och att man kan åka hem imorgon med en varning. Hade Sverige tydligare påföljdssystem hade tjuvarna vetat att stöld kan leda till hemska följder på de ställen där fortfarande den enskilda egendomen har betydelse.

2. Resa till USA är nog ofarlig. Varken enfald eller omdömeslöshet döms hårt utan samband med andra brott (jfr fam Bush, levande)

Litet tur idag. Jag tittar nästan aldrig på TV. Ta var sen och Coelho var tung, så jag slötittade. Filmen "En kvinnas doft", en av mina favoriter. Tangon och Ferrarin höjdpunkter men också nu att bara lyssna på dialogen (ingen svensk textremsa, reformidé!).

I övrigt golfmoratorium, alldeles för trött på att missa. Observandum, jag får telefonpåringningar - de flesta har ringt fel. Jag är inte Hasse Tellemar! Uppenbart, där de uppringande inte brydde sig om att vinna "jag är glad att ha kommit fram".

Dagens namn: Paul Dissing

Dagens citat (från filmen): " I´ve been around and I´ve met many crossroads. Every time I knew what´s the right way. I did never take it. Do you know why? It was too hard...

Kan någon beskriva sina val ärligare?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka ungdomar - åker vi fr Sverige o kör litet snatteri?? Några småtjyvar kanske lugnar ner sig, andra kanske skaffar sig bra-att-ha-kontakter på annan ort?

2010-02-06 @ 15:18:00
Postat av: Harvets

Sverigefundamentalist. Nja. Mest känner jag mig hemma i Europa. Kant, Sokrates och de andra grabbarna/tjejerna. Litteratur, kultur som jag begriper. En gemensam värdegrund. Känner mig trygg i allt detta. Svårt att tänka mig att en snorunge som snor en t-shirt skall hamna i en jordkula och kvida ett par år för att nasarna inte har råd med en försäkring. Främmande för mig.

Jag trodde att man kände sig som mest svensk när man är utomlands. Inte för att Sverige med alla sina tallar och krusbär skulle vara den mest tryggaste kuvösen i världen. Nä, mer för att man delar så mycket med varandra av värderingar, förhållningssätt; vi är fullt (nåja) avläsbara för varandra. Det är kanske enklare att anamma andra kulturer om man slipper bli allt för beroende av dessa? Visst är det skillnad mellan en badhåla i Thailand och en resort i Mogadishu. Där vill man nog inte att det piper när man går ut ur t-shirtaffären. Heller.

2010-02-07 @ 20:53:52
Postat av: Hälg

Bibelstudier, bön, späkning och försakelse.

2010-02-08 @ 19:18:32
Postat av: Horn

Tiodubbelt renat, blandning, kummin, pommerans, Renbergs Sädes och Neumans akvavit.

2010-02-08 @ 19:20:22
Postat av: Gäller många

Lättja, frosseri, avund, girighet, högmod, vrede och lust.

2010-02-08 @ 19:21:42
Postat av: Elof

Paul Dissing kan inte nämnas utan sin kompis Benny Andersen som har skrivit alla sångerna. Den bästa har blivit Danmarks tredje nationalsång: Svantes lyckliga dag.

2010-02-08 @ 21:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0