Thailand, nu, 20100315

Den stora saken just nu är förstås demonstrationerna i Bangkok. Spekulationer om undantagstillstånd och t o m inbördeskrig förekommer. Hittills lugnt, men något uttalande från en av de röda skjortornas ledare är litet oroande: vi tar det lugnt, men om vi möts med våld blir det de fattiga mot eliten. Därefter har röda skjortornas ledning manat till försiktighet med alla uttalanden.

Visst är det konstigt: de fattiga demonstrerar för att en av världens rikaste män har fått delar av sin förmögenhet konfiskerad pga korruption i ämbetet (per definition stöld från det allmänna). Jag går inte längre i min politiska fundering.

Thailand i övrigt får efterhand sin bild djupare färglagd. Enligt uppgift finns det 16 skjutvapen/ 100 pers i detta landet (Colombia har 7,6), häpnads- och oroväckande. Ta berättade för mig att de senaste åren (sammanfaller med Thaksin) har bruket av YaBaa (snabbverkande narkotisk drog) ökat enormt. Allt är inte bra...

Roligare var det på thailändska Kite-festivalen i Hua Hin (se bilder). Tusentals drakar av olika slag förmörkade solen (liten överdrift, litet utanför Hua Hin). Fantastiskt mycket folk i alla åldrar.

Min finmotorik måste överglänsa de flestas. Häromdagen gick jag mot ett spröt i en av Tas parasoller på stranden. Fick  en reva i huvudet. Igår gick jag in i samma spröt och prickade exakt den gamla revan! Aj...

Nu undrar jag. Har någon läst boken "Jämlikhetsanden"? Där framförs den intressanta huvudtesen att ökad tillväxt i de redan starkt utvecklade länderna inte leder till ökad lycka. Problemet (som jag har förstått det) är att större lycka för flertalet bygger på bättre ekonomisk jämställdhet. Sug på den... Faktiskt kan "de rika" tjäna på detta. De blir inte ekonomiskt rikare men möjligheten finns att deras barn får en något bättre utbildning, de själva blir mindre feta, samhället blir lättaren att leva i... Allt detta, har enligt en anmälare av boken, fått Svenskt Näringsliv och någon ledarskribent på svenskan att reagera med ryggmärgen. Förkastelse. Synd, för detta är ju oerhört intressanta tankar som tydligen är någorlunda vetenskapligt underbyggda. Borde kunna användas konstruktivt i valrörelsen, men det är väl för sent. Strategierna har väl redan ristats i sten. Dessutom är väl de båda stora partiernas uppfattning om tillväxt ganska lika... 
Jag har alltså inte läst boken. men vill höra synpunkter, helst från de som har läst den. En amerikansk vän tyckte att tankarna, som jag framförde dem, var helt vansinniga. Det är väl helt klart att är man rik är man lycklig.  I övrigt "every man for himself".

Dagens namn: Gandhi

Dagens citat: "Statistik är som ett socialt mikroskop, man ser saker som inte syns annars". Prof em Richardson (förf till boken "Jämlikhetsanden"). Den tanken har aldrig slagit mig (hej, Lennart Nilsson).

Koss, va det vimlar av drakar idag!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0