Mycket att göra

Jag har slarvat med bloggen. Detta beror på att det har varit en arbetsam tid. Utöver den slitsamma golfen har vi haft ett dödsfall (det kanske jag redan har berättat om?). Tas gamla moster, 95, dog förra tisdagen. Enligt seden här har det varit kvällsandakt med munkar kl 2000 varje kväll sedan dess. Idag var "Pang,Pang" avslutningen och eldbegängelsen. Jag har nog berättat tidigare om thailändarnas, till synes, sorglösa förhållande till döden. Det pratas och skrattas vid ceremonierna, inte som en svensk begravning precis. Jag har frågat Ta om detta och hon har förklarat att man sörjer i enskildhet, men utåt visar man inte så mycket.
I fredags var vi i Bangkok på bröllop. Uppstigning 0400, minibussarna avgick 0500, ceremonierna började 0900.
Slitsam dag, lätt att somna på natten...
I söndags ytterligare ett bröllopskalas. Ca 1000 gäster, god mat och svaga drinkar ( i vanlig ordning).
Beträffande finansiering av begravningsbestyren har man en praktisk ordning. Första kvällen betalade vi "insurance" 150 baht. När ett dödsfall inträffar ställer hela byn upp och betalar solidariskt de ganska stora kostnaderna. Det handlar om en rejäl kista med frysfunktion, mat till gästerna, blomsteruppsättning, presenter till Templet varje kväll osv. Var och en, oavsett inkomst och förmögenhet, får på det sättet en korrekt hädanfärd.

Veckans mest gåtfulla rubrik: Blondinbella förklarar "ligg-drömet". Jag förstår inte detta. "Drömet", hjälp mig med detta ord...

Dagens namn: Fader Gunnar

Dagens citat: " Världen belönar oftare de yttre tecknen på förtjänster än förtjänsterna själva". Sug på den...

Såhär pyntad var kistan


Nupturient på Bangkoks gator på väg till blivande hustrun




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0