Slut på helgerna

Jaha, så var det slut på helgerna. Här har firats: Jul, nyår och igår houseblessing i Tas föräldrars nya hus.
Julen har jag redan beskrivit. Nyår firas ungefär på samma sätt som jag är van vid. Mat dryck, fyrverkerier och väntan på tolvslaget. På nyårsafton frågade en av Tas medarbetare (litet lomhörd) om vi skulle "make kaodao" på kvällen. Jag förstod inte vad hon menade, då upprepade hon frågan, med högre röst denna gång. Jag förstod fortfarande inte. När hon slutligen röt"KAODAO" fick jag hjälp. Här tillämpar man seden med nedräkning inför tolvslaget Vad den goda Tum ville veta var om jag skulle var med vid "countdown" -kaodao. Det skulle jag. Vi firade i anslutning till en av Tas shops, riktigt mysigt fast fyverkerierna gick litet snett. Ta skötte smällandet mitt på gatan. En av pjäserna välte och överöste oss sittande åskådare med kraftig eld. Ett litet staket räddade oss.

Något helt annat. En av bilderna idag visar hur vi får vår honung. Någon går ut i djungeln och letar efter vildbin. Dessa fäster sitt bo på t ex en trädgren. När boet är tillräckligt stort, sågar man bara av grenen och tar hem och säljer vaxkaka med innehållande honung. Enda nackdelen är, att det kan kläckas ett och annat bi, så man får se upp när man skall äta. Jfr Jon Esping som petade bort alla korinterna ur såsen och beklagade att det var ett sådan förfärligt flugår. Honungen smakar himmelskt!

Dagens namn: Assar Rönnlund

Dagens citat: " Kriminalvårdsanstalten Österåker är Sveriges i särklass bästa fängelse. Och det tuffaste. De interner som brukar våld eller använder narkotika åker ut omedelbart."

Här är delar av sällskapet i avvaktan på kaodao


Håning (enl Nalle Puh)

Kommentarer
Postat av: Hjördis o Alice m.fl.

God fortsättning Olle! Vi saknade dig på nyårsafton men ser fram mot att träffa dig senare! Kram!

2011-01-09 @ 15:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0