Taifoon

För en gångs skull har vi här utsatts för strapatser. Natten till fredagen + hela fredagen härjade den kraftigaste taifoon jag har upplevt. Hård vind och kraftigt regn under lång tid. Även om mitt hus är stabilt kändes det obehagligt med vindens tjut och regnets bankande mot taken. I bakgrunden mullrade havet,
Framåt kvällen kunde vi (Claus, Sofia och jag) ta oss till Chef Cha, som är en utmärkt kock med en fin liten restaurang. Han hade klarat sig bra och restaurangen var öppen. En ljusning i mörkret. Elen försvann redan på morgonen och återkom inte förrän kl 5 på lördagsmorgonen. Jag har laddat med stearinljus från Clas Olsson, kunde donera några till min granne Ian, som är tillbaka.
Summering: översvämning isolerade de som hade små bilar, min tar sig fram även i måttliga översvämningar.
Mitt internet var dött från fredag till måndag em (en besvärligare situation än jag hade förväntat mig).
Vi skulle ha spelat en stor tävling med kalas efteråt -cancelled. Banan översvämmad, träd hade blåst ner och den i förväg uppbyggda scenen hade rasat.
Nu är det mesta back to normal, men helst inte mer regn, magasinen är fulla.
I det här sammanhanget orkar jag inte kommentera uppdrag granskning mer än kort: som vanligt för segt men man lyckas, både i skolinslaget och mipiminslaget, dra ner byxorna på några praktarslen.
 
 
 
...vi har brännvin till tröst... Taget i mörkret med blixt, ser inte så hemskt ut
 
Förödelse i den lilla skalan
 
Min kanal, som vanligen inte är särskilt ren, nu uppslammad av allt ytvatten
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid o Christer

Blir alltid nervös när det talas om stormar o orkaner på dina trakter. Bra att det gick bra!

Svar: Jämfört med det som drabbade Fillippinerna var detta milt. Även om några tak blåste bort och många träd välte. I Petchburi, vår residensstad var huvudvägen fortfarande översvämmad.
Olle Gard

2013-11-13 @ 14:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0