Döden, döden

 
I måndags dog en av Tas mostrar. Jag fick följa ritualerna från början: På sjukhuset byts kroppsvätskorna ut mot balameringsmedier. Därefter transport till det lokala Templet. Där får familj, släkt och vänner tillfälle att ta farväl av den döda under några timmar. Rituell vattenbegjutning mm. Därefter läggs kroppen i en liten kista, denna bärs i tre varv runt den stora "kistbehållaren" innan den läggs i behållaren (med kylskåpsfunktion). Nu vidtar fem dagar/nätter innan själva resan till Paradise inträffar. Varje kväll kl 2000 hålls andakt med munkar. Varje natt håller man den döda sällskap - också håller borta onda andar med mat, dryck och kortspel. På sjätte dagen -pang, pang. Då kremeras den döda och onda andar hålls på avstånd med kraftiga explosioner.
 
Jag har varit krasslig med täta luftrör och snuva. Golf blir kanske aktuellt denna veckan. Fortfarande monsunregn och åska. Innesittarväder...
 
För övrigt undviker jag nu trafiken på lördag-söndag. Ett skäl är att trafiken från Bangkok har ökat, ett annat är att ett stort köpcenter som har öppnat alldeles i närheten drar till sig ytterligare trafik. Onödigt då att krångla till det i ett vägnät som saknar rondeller.
 
Den stora kistan med blomsterdekorationer
 
 

Ni som känner mig vet att jag inte hade beställt denna dimensionen
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0