Songkran mm

Mer än tre veckor mellan inslagen, inte bra.
Till en början konvalescens med någon försiktig golfrunda och några besök i Hua Hin. Senare någorlunda återvunnen hälsa.
Songkran avklarad (most dangerous holiday). Ursprunget är buddhistiskt med meningen att denna högtid markerar början på ett nytt år. För de seriösa börjar man i Templet, tvättar Buddhastayn (och ibland även abbotten). Goda släktingar besöker gamla, tvättar dem och ger dem nya kläder, mild vattenbegjutning med välsignelser.
Jag åkte in till Hua Hin för att bevittna det mer vildsinta sekulära firandet. Vattenösningen har förvisso sin grund i de religiösa föreställningarna, men det blir litet patetiskt när vuxna falanger springer omkring och har vattenkrig.
Jag höll mig någorlunda torr till hemresan i Tuk Tuk. Vad jag hade glömt var att Ice Bucket Challege uppfanns i Thailand långt innan någon hade tänkt på den i väst. Vatten i 35 grader märks ju inte, men nu får man oftast isvatten i stora hinkar över sig i den öppna taxin. Fort hem till varm dusch och nästa kalas.
Fortfarand varmt, men i morse vd femtiden började ett tropiskt åskväder med tillhörande ösregn. Åska i sju timmar, regnet kom och gick. Nu litet vatten i klongen, grodorna har vaknat.
Apropå dangerous holiday: 300 döda och 3 000 skadade i songkrantrafiken, hemskt. Jag har en vän som nu ligger i koma efter en motorcykelolycka. Ingen hjälm, hoppas att han överlever!
Igår födelsedagskalas för Naeng, min fina granne. Imorgon Balut, lördag nytt födelsedagskalas i Cha Am. Söndag roll-up golf på Palm Hills. Det kör ihop sig.
Jag har köpt ny telefon, en allt i ett med alla funktioner. Jag kan hittills ringa och ta emot samtal hjälpligt. Inser att jag fortfarande är hopplöst analog när jag letade efter manualen i lådan. Det tog några timmar och litet tur tills jag hittade allt under rubriken "user manual" i telefonen...
Favorit i repris
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Don C

Gillar uttrycket vildsint sekulärt firande.

2015-04-23 @ 20:35:05
Postat av: Gunnar Sandell

Hej Olle. Läser bloggarna bakåt. Ger ett visst perspektiv. Många fester verkar det vara. Songkran lät ju roligt, som någon nästäppt som ändå vill delta i sjongandet. Lite nasalt. Och bilden är ju för härlig. Synd bara att HM the Q, sitter så sedesamt med benen ihop. Hade kunnat kunnat ge en ny bild av Imperiet.
Önskar dig allt gott.
Vi hörs via Skype
Gunnar.

2016-01-23 @ 18:24:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0