Djurruta mm

Hittills har jag berättat om våra djur: hundar, katter, varaner, ekorrar, fåglar, ormar och fiskar. Nyss fick jag en animalisk överraskning. Jag skulle besöka gästbadrummet (som det heter, jag skulle gå på toaletten). Innan jag tände ljuset kände jag på mig att jag inte var ensam (jag glömde förstås tidigare att nämna moskiter och geckoödlor, men det var inte något av dessa slag). På golvet kravlade en medelstor svart krabba! Ta tillkallades för expertbedömning, vari h-e hade den kloförsedde tagit sig in? Ta tittade på duschavloppet, små hål. Därefter på toaletten, knappast klättring i negativ, hal, lutning. Vi tog hand om vår gäst och kastade den i klongen (hoppas nu att den inte utvecklar sig som kamtjatkakrabban). Senaste budet är att den trots allt har tagit sig från klongen via terassdörren in i huset och sökt sig till ett fuktigt ställe. Får jag mer information skall ni vara de första att få veta.

Dagens namn: Doris Day

Dagens citat: "If you don´t know where you are going, any road will take you there"

Dagens fråga: Är inte Jan Guillou fransman till hälften. Jag läste en krönika som han avslutade med "après nous le dèluge". Ett av världshistoriens mest välkända uttalande (av de dödsdömda aristokraterna vid franska revolutionen). Är inte det sista ordet femininum? "La dèluge"? Kan någon, t ex Babsan O eller Karin G leda mig här?

Ni ser att jag som vanligt hänger upp mig på småsaker. Men om den pompöse mannen, med fransk bakgrund, inte ens kan skriva rätt när det gäller ett mycket vanligt citat faller han ytterligare... Jag är dock beredd att ta tillbaka om jag har fel.

I övrigt, happy, happy.


Kommentarer
Postat av: Karin

Guillou har rätt. Ord som slutar på uge. ège och age är maskulinum i franskan.Undantag.

Lever i hemsk renoveringsröra. Har lyckats få fram datorn i dag. Förhoppningsvis är allt klart i slutet

av nästa vecka

2009-10-15 @ 17:13:50
URL: http://..
Postat av: Clas

Le déluge. Stavas med accent aigu. Inte accent grave.

2009-10-18 @ 13:14:51
Postat av: Clas

Le déluge. Stavas med accent aigu. Inte accent grave.

2009-10-18 @ 13:21:46
URL: http://ollethai.blogg.se/
Postat av: gunnar

Bäste vän

Jag heter varken Babsan eller Karin, men tyvärr är det så himla trist att Guillou, den charlatanen, har rätt om syndafloden. Jag hade också gissat på la, men Hustrun, som är en veritabel polyglott, överbevisar mig.

Kan också berätta om en natt i en bungalow på Cubas sydkust (Grisbukten, säger vissa. Hustrun väckte mig mitt i natten. Det ligger en krabba i toan, sa hon. Som en sann skeptiker sa jag bara:Håhåjaja och kollade porslinsitsen. Där låg en gigantisk krabba! Man såg nästan bara klorna och de elaka ögonen. Jag hämtade en vakt som just passerade området och berättade om fyndet. Han skrattade rått och sa bara lakoniskt: Passa kulorna!

Den natten och några till passade jag inte bara kulorna. Visade sig att trakten hade mängder av landkrabbor som levde i avloppsrören.

Så kan det gå.



Mås så gott min vän.

Gunnar

2009-10-22 @ 21:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0