Läget

Med hänsyn till den dramatik som förmedlas till Sverige måste jag ge min bild av läget i Thailand:
- undantagstillstånd är utlyst i Bangkok och några norra provinser
- demonstranter körde in en lastbil i parlamentsbyggnaden och gjorde inte mer fysisk skada. De lämnade byggnaden ganska snart.
. några regeringsledamöter evakuerades från parlamentet med helikopter
. fortfarande besvärligt i Bangkok eftersom demonstranterna ockuperar vissa platser.

Det beskrivna borde ju leda en regering till "hårda tag". Demonstranterna är inte så många. Men uppenbarligen vill inte regeringen ta risken med en konfrontation.

Min thailändska omgivning är överens om att situationen är mycket allvarlig för Thailand. Även om man tycker att Thaksin inte är bra, kan man ändå tänka sig honom. Andra vill överhuvudtaget inte se Thaksin tillbaka. Ingen förstår hur valutan kan vara så stark.

Vi har just haft ett asiatiskt toppmöte här i Hua Hin. Säkerheten runt flygplatsen där vi bor har varit prioriterad men inte hindrande (ja, inne i stan var det väl några långa väntetider på delegationernas korteger).

Förstås är människorna här inte glada. Politiska oroligheter leder till dåliga affärer för stora och små.

Några hemskheter tagna från Aftonbladet:
"Candace har 26 000 påskharar". Grattis!
Allvarligare, min bank vill sponsra utbildning av "1000 nya kompisstödjare". Jag har ju alltid inbillat mig att kompisar stöder varandra utan utbildning. Nu förstår jag ju den hemska sanningen. I Sveriges skolor är situationen med mobbning, våld och annat elände sådan att detta är vuxensamhällets slag i luften ( man börjar i fel ände).

Nog med citat.

Dagens namn: Nils Gallilé

Kommentarer
Postat av: Karin

Hur mår Ta nu??

Är det fortfarande väldigt varmt??

Det är klart att vi oroar oss härhemma över det politiska läget i Thailand, men skönt om ni i Hua HIn inte märker något.

2010-04-07 @ 17:04:05
URL: http://..
Postat av: Harvets

Vafalls! Kommunister ute på gatorna och gastar om fria val. Vad är nästa grej? Latte-sörplande genusforskare som hävdar att hushållsarbete och manliga drifter som emellanåt pockar på är ett uttryck för en patriarkal könsordning och utgör ett exempel på mannens strukturella våldsutövning. Eller intellektuella, suhi-uppsvälda akademiker som maler om alla människors lika värde och hur fint och riktigt det är jämställdhet, solidaritet med svaga grupper och annat trams. Jag vill inte veta av dessa förståsigpåare när jag målar mitt fritidshus falurött!

Allvarligt talat.... väpnad kamp för att bolagsstyrelserna skall ha fler kvinnor? Någon?!

Var finns riktiga män och kvinnor med sunda värderingar? Göran Hägglunds det "verkliga folket"?Sudan?! Thailand? Hah!

2010-04-07 @ 18:31:49
Postat av: Don C

"Jeg vil have koteletterne panerede, men det vil Alvida ikke-det er på den måde, der opstår krig."

2010-04-10 @ 23:36:28
Postat av: Don C

"Såvidt jeg ved, er der ikke noget at råbe hurra for idag."

(S.P)

2010-04-12 @ 19:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0