Valdag

Söndag, val till parlamentet. Situationen är väl inte så kul. Etablissemanget (kungahuset, de höga militärerna och plutokratin) vill ingen ändring. Andra partier vill kanske ändring...

Politiskt är detta inte enkelt för en utomstående:
- kungen älskas av nästan alla, men egentligen vet man inte varför, jo han har varit klok vid några tidigare kriser.
Rikare än Bill Gates.
- kungen är sjuk, kronprinsen inte omtyckt, vad händer när kungen dör? (egentligen ingen fråga i valet)
- mina vänner säger att korruputionen inte kommer att förändras med ny majoritet
- egentligen mest intressant, trots allt är människorna mer upplysta idag. Man kan inte manipulera hur som helst. Båda sidor jobbar med det, men nu blir det mera svårt. Tidigare har talats om röstköp. Nu talas om hot från etablisemanget (rösta inte som förra gången...). Möjligen betalning från andra sidan.
- stalltipset är att Thaksins syster Yingluck vinner (om allt går sjysst till). Sen får vi se om det blir kupp eller andra tråkigheter.

Vi lämnar politiken. Regn varje dag, men kortvarigt.

Kuriosa: jag googlade på min pappa "Axel Gard" f 1908. Nittonårig skrev han ledare i Hertha (Fredrika Bremerförbundet?). Med ett språk och ett innehåll som var gripande. När jag var 19 tänkte jag på helt andra saker ( och ytligt). Se själva.

Dessa goda vänner skall rösta idag


Inte dessa...

Kommentarer
Postat av: Don C

Vackert namn, Yingluck.

2011-07-03 @ 20:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0