Songkran

Inledningen blev våldsam på "seven dangerous days". Typhoon med åska natten till fredag ställde till elände, här men främst norr om Bangkok. Också starka vindar. Tas strandaffär i behov av renovering.
I övrigt: tidig morgon, Hua Hin för att blidka Buddha - gick bra. Besöka father, mama och mamas sister för vattenbegjutning. Därefter mer vattenkastning som jag avstod från.
Detta är alltså denna helgen man skall akta sig från i trafiken: Prognosen är 1 000 döda, 4 000 skadade. Man har kul, men lever farligt 
Först, grumpy: Språkrådets chef använder uttrycket  "stör sig på". Avgå! Jag funderar på att skriva till "spraket".
Grumpy 2. Ferry Linnbark,svensk, försökte smuggla ca 4 kg metanfetaminin till Malysia. Togs i tullen och dömdes till döden enligt landets lag. Ett otäckt, och i mångas ögon omänskligt straff ( utan att reflektera över hur mänga människors liv som kunde födärvas). Exhustrun är tydligen positiv till mannen, men gör självmål "självklart skall man ta sitt straff, men måste få en andra chans"...
 
Jag har, från min syster, fått klipp från den utmärkta landsortstidningen SDS. En artikel om namnlagskommittén gör mig förvånad. Jag trodde att Sverige hade en strikt hantering vid ändring av för- och efternamn. Nu vittnar kommitténs ordförande om ett häpnadsväckande kaos.. han menar att det är väl ok i första generationen med ett tokigt namn, men hur kul är det för nästa att heta Lijewråål, eller Skogsmus. Också namngivning - Mylove eller Jazz-Ture dömer han ut.

Ni har kanske läst själva, men här är några efternamn som har godkänts av PRV:
Tvärnit
Muminsson
Hårzon
Icke godkända (kan någon känna skillnaden?):
Kattoka
Julbäk
Låglänt
 
Mot bakgrund av detta är jag tacksam mot den bataljonschef som gav den indelte soldaten Carl- Olof Svensson det enklare, Gard.

Lättvindiga tankar, tyvärr har vår gode granne, Terry, troligen drabbats av lungcancer. Nu på sjukhus i Petchburi, kommer hem på tisdag. Sedan, tyvärr hemtransport till England. Om det blir så, kommer jag att sakna mina aparta vänner!
 
För att vi inte skall stanna i ett dystert läge, visar jag min pizzabagare (ej de Niro)
 
 
Nu kom ändå eländet in..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0