Songkran mm

Fortfarande varmt, längtar efter regn. I övrigt OK. Den stora helgen Songkran närmar sig. Den pågår mellan 12 och 15 april. Det är då vi skall renas och komma ut i det nya livet. I sin kontrollerade form är detta väldigt fint, man söker upp gamla släktingar och häller rituellt vatten över deras händer. Tyvärr har en annan form tagit över. Okontrollerat sprutande och kastande av vatten på gator, i barer och restauranger är det normala nu. På landet bygger pojkar/ unga män avspärrningar där de översköljer bilar och motorcyklister med vatten. Ibland avkrävs trafikanterna tull (för det mesta skämtsamt).. Många av mina vänner håller sig helst inne dessa kaotiska dagar. För min del hade jag också tänkt hålla mig hemma. Dock blev jag bjuden till en god vän som har en bar mitt i Hua Hin, där kan man sitta i relativ ostördhet och betrakta kaoset. Vi får se. Masters natten mellan söndag och måndag kan man inte missa. Sedan kalas på måndag med utlovad lammstek tillagad av en mycket matlagningsbegåvad vän, mums.
 
Dåliga nyheter: antalet turistresor till Thailand har minskat betydligt första kvartalet. Anledningen är förstås den politiska oron med ickefungerande parlament och regering. Undantagstillståndet som hävdes i mars har också påverkat. Ekonomin går knackigt, guldpriset sjunker och USA har uppmanat Thailand att återgå till det normala och se upp för revolution eller militärkupp. Eftersom regeringen bara är en expeditionsministär (caretaking government) har  den inte befogenheter att fatta skarpa beslut.
 
Mitt interna problem: eftersom vi inte har haft regn på ett halvår sjunker vattennivån i min klong oroväckande. Möjligen kan kostruktionen av ny runway för flygplatsen ha påverkat tillflödet. Fiskarna verkar inte trivas i det lilla vatten som finns kvar.
 
Här kan man se hur mycket lägre vattenståndet är mot det normala
 
Torrlagt i bortre änden, hoppas på regn efter Songkran
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0